Тема
«ВІДРОДЖЕННЯ ІСТОРИЧНОЇ ПАМ’ЯТІ
УКРАЇНСТВА»
Записати в конспект тему, план уроку і підкреслене в даній темі
1.
Відродження пам'яті про Голодомор
У СРСР інформацію про Голодомор 1932–1933 рр.
було засекречено та заборонено. Навіть у
період десталінізації партійно-державне керівництво не визнало існування терору
голодом у колективізованому селі.
Серед авторів, що наважилися згадувати про заборонене,
І. Стаднюк, М. Стельмах, Є. Сверстюк, М. Руденко, В. Чорновіл, М. Осадчий, П.
Григоренко.
Значним внеском у відновлення пам’яті про
Голодомор в Україні в 1932–1933-х рр. була діяльність української діаспори. Українці – очевидці трагічних подій узагальнили відомі їм факти в
документальних виданнях: «Чорні справи Кремля: Біла книга» (Детройт, Торонто,
1953, 1955) «Голод 1933 року в Україні: свідчення про винищення Москвою
українського селянства» (Нью-Йорк, 1963). Уперше голод в Україні назвав
геноцидом американський правник Р. Лемкін у 1953 р.
Діяльність української діаспори з поширення інформації
про Голодомор набула найбільшого розмаху під час підготовки та відзначення 50-ї
річниці трагедії:
встановлювали меморіали поблизу місць компактного
проживання українців (більшість знаків встановлено в Австралії, Канаді й США; у
Європі – пам’ятку на вшанування жертв Голодомору встановила в Лондоні
українська громада Великої Британії)
здійснювали наукові дослідження і поширювали
їх серед громадськості
сприяли створенню Комісії Конгресу США з
розслідування голоду 1932–1933 рр. в Україні.
Значна роль у подоланні стереотипів належала
вченим Р. Конквесту і Дж. Мейсу.
Комісія Конгресу США, спираючись на дані свідків
Голодомору, назвала голод 1932– 1933 рр. в Україні геноцидом. Це визначення підтвердила
й Міжнародна комісія з розслідування голоду 1932–1933 рр. в Україні, яку ініціював
Світовий конгрес вільних українців.
2.
Дослідження історії України в діаспорі
У 1960–1980-х рр. завдяки зусиллям української
діаспори дослідження в галузі історії України почали здійснюватися в кількох
університетах Північної Америки: з 1968 р. – на кафедрі історії України в
Гарвардському університеті (м. Кембридж, США) з 1973 р. – в Українському
науковому інституті Гарвардського університету з 1976 р. – у Канадському
інституті українських студій при Альбертському університеті (м. Едмонтон,
Канада).
Дослідження з української тематики в цих
університетах здійснювалися під керівництвом О. Пріцака (США), І.
Лисяка-Рудницького. У повоєнні десятиріччя в
північноамериканських університетах сформувалося покоління спеціалістів з
історії України: М. Богачевська-Хомяк, Л. Винар, І.-С. Коропецький, .
Кравченко, Дж. Мейс, Р. Сербин, Ф. Сисин, О. Субтельний, Р. Шпорлюк, І.-П.
Химка та ін.
Завдяки 750 тис. доларів, які вніс П. Яцик, відкрито спеціальний український відділ
в Інституті ім. Гаррімана при Колумбійському університеті. За його фінансової підтримки реалізовано низку важливих академічних проектів:
перекладено англійською мовою та видано «Історію України - Руси» М. Грушевського
започатковано «Енциклопедію українознавства».
Від 1991 р. регулярно відвідував Україну,
надавав матеріальну підтримку
багатьом науковим, освітнім і
культурно-громадським проектам.
Дайте відповіді на
питання
1.
Чому, на вашу думку, проросійські «радянологи» дали
негативну оцінку наукової праці Дж. Мейса про голод 1932 - 1933– рр. в Україні?
2.
Висловте своє ставлення до вшанування пам’яті жертв
голоду в Україні 1932 - 1933– рр.
3.
Що спонукало художника В. Зарецького написати картину
«Голодомор» саме в кінці 1980-х рр., а не в попередні десятиліття?
4.
З якими містами та країнами пов’язана найактивніша
діяльність української діаспори?
5.
1. 5 липня 1983 р. Посольство СРСР висловило офіційний
протест у зв’язку з планами спорудити пам’ятник жертвам Голодомору в Едмонтоні
(Канада). «Ця акція« – підкреслювалося в ноті, – має на меті зіпсувати
історичну правду про колективізацію сільського господарства в СРСР, розпалити
ворожнечу щодо радянського народу».
2. 10 жовтня 1983 р. у виступі на сесії Генасамблеї ООН у
Нью-Йорку історик І. Хміль заявив, що інформація про голод 1932 - 1933 – рр. є вигадкою українських буржуазних
націоналістів, які служили Гітлеру, а потім утекли до США.
Прокоментуйте наведені приклади.
Домашнє
завдання
1. Опрацювати відповідний
матеріал підручника § 20
2.
Ознайомтесь
з біографіями істориків на ст.. 107 – 109 підручника
Комментарии
Отправить комментарий