ТЕМА: УКРАЇНСЬКА КУЛЬТУРА В ЗАХІДНІЙ УКРАЇНІ

 

Записати в конспект тему, план уроку і підкреслене в даній темі

 

 

1.     Стан освіти в західноукраїнських землях

В Польщі мав місце процес уповільненого розвитку шкільної мережі і переведення шкільних закладів на польську мову навчання. В 1924 р. польський сейм прийняв закон про переведення українських шкіл на двомовне навчання. Викладання історії і географії велося польською мовою, а вивчення польської мови ставало обов’язковим. У багатьох школах вчителів – українців заміняли вчителями – поляками. В 1921 – 1922 рр. в Східній Галичині українських шкіл було майже порівну – понад 2 тис., то в 1937 – 1938 рр. – зменшилась до 360, а кількість польських залишалася майже без змін.

Ще швидше відбувалася ліквідація українських шкіл на Волині. З майже 400 шкіл в 1937 – 1938 рр. залишилося лише 8 українських шкіл. Але навіть у таких школах чимало українських дітей не могли вчитися. В 30-ті роки більше половини українського населення Волинського воєводства були неписьменними. На Холмщині і Підляшші українська мова взагалі не була введена до навчання.

Аналогічний процес мав місце і в Румунії. В Північній Буковині в 1927 р. вже не залишилося жодної української школи.

У Закарпатті чехословацька влада не чинила перешкод для розбудови народної освіти. В 1938 р. в краї налічувалося майже півтисячі народних шкіл, п’ять гімназій, чотири учительські семінарії. Працював і вищий навчальний заклад – Богословський ліцей.

Українським політичним і громадським організаціям вдалося організувати діяльність недержавних закладів освіти. Так, у 1921 – 1925 рр. у Львові нелегально діяли Український університет та Висока політехнічна школа. В обох закладах викладали вчені, які втратили роботу після закриття українських кафедр у Львівському університеті. Дипломи цих нелегальних закладів визнавалися в Німеччині та Чехословаччині і давали можливість продовжувати навчання за кордоном. На базі греко – католицької семінарії з ініціативи митрополита А. Шептицького було створено Львівську богословську академію – єдиний легальний вищий навчальний заклад у Галичині, де студенти навчалися українською мовою.

В Чехословаччині офіційно функціонували Український вільний університет та педагогічний інститут ім.. М. Драгоманова (1923 – 1933 рр.) у Празі, Українська академія (1922 – 1935 рр.) у Падебрадах.

 

2.     Розвиток науки

Вчені були згуртовані в науковому товаристві ім.. Т. Шевченка, яке було започатковано в 1873 р. О. Кониським і М. Драгомановим як літературне товариство, а в 1892 році стало науковим. В товаристві діяли три секції – історико – філософська, філологічна та математично – природописно – лікарська. За час головування в ньому М. Грушевського (1897 – 1913 рр.) воно перетворилося у справжню академію наук. У період польської доби НТШ не мало фінансової підтримки з боку Польщі. На кошти української громади велася велика робота з утримання двох науково – дослідних інститутів, трьох музеїв, великої бібліотеки.

Іноземними членами НТШ були Альберт Енштейн, Марк Планк, Абрам Йоффе, математики Давід Гільберт, Фелікс Клейн та ін.. У секціях і комісіях працювали вчені, роботи яких здобули визнання у всьому світі літературознавець М. Возняк, економіст І. Витанович, географ В. Кубійович, музикознавець Ф. Колесса. НТШ було видано «Атлас України і суміжних земель», в 1930 – 1935 рр. зявилась тритомна «Українська загальна енциклопедія»

3. Мистецтво

Львівський журнал «Літературно – науковий вісник». І. Самчук автобіографічна трилогія «Волинь», про життя українського села в роки першої світової війни.

На сторінках журналу «Дзвони» вперше було надруковано твори талановитого поета з Лемківщини Б. Антонича. В 1934 р. у Варшаві почав виходити журнал «Ми», навколо якого обєдналися переважно письменники – емігранти. Тут друкували свої твори Ю. Липа, Є. Маланюк, О. Теліга.

В Західній Україні широковідомим було імя Івана Труша – пейзажиста, портретиста, мистецтвознавця, критика, публіциста.

Яскравою індивідуальністю виявив себе Олексій Новаківський, талант якого формувався у Краківській школі мистецтв. Він творив у стилі постімпресіонізму. Твори: «Автопортрет», портрет дружини «Моя муза», низка квіткових триптихів, пейзажів.

Одне з провідних місць в українському мистецтві займав хімік за професією і художник за покликанням Петро Холодний. В останніх своїх роботах П. Холодний спирався на старі українсько – візантійські зразки.

У міжвоєнний період провідне місце в розвитку національної культури в західноукраїнських землях належало Галичині і Львову. Література і мистецьке життя характеризувалася істотними успіхами, зберігало яскраві традиції національної самобутності, формувало кадри української інтелігенції.

 

Дайте відповіді на питавння

1. Порівняйте процес розвитку української культури в УРСР і в Західній Україні.

2. Які висновки ви можете зробити?

       Опрацювати відповідний параграф підручника §28 пункт 1

                                     підручник

 

 

 

 

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

4 кухар;пекар 04. 06. історія України тести

21 кух Історія Україна Контрольна робота 27. 03.

21 кух 30. 03.