Тема уроку. «Основні ідеї й течії у розвитку культури».
Записати в конспект тему, план уроку і підкреслене в даній темі
Поняття і терміни: масова культура, елітарна культура, соціологія, реалізм, соціалістичний реалізм, «втрачене покоління», авангардизм, модернізм, функціоналізм, експресіонізм, імпресіонізм, авангардизм, сюрреалізм, футуризм, символізм, кубізм, театр, кінематограф, розмовне кіно, мюзикл, олімпійський рух, телебачення
Актуалізація опорних знань
Назвіть основні новації в освіті.
Як досягнення тогочасної науки вплинули на життя тогочасної людини?
Охарактеризуйте основні зміни в електроенергетиці та промисловості.
Розкажіть про досягнення транспорту й зв’язку.
Назвіть учених – лауреатів Нобелівської премії. Розкажіть про одного з них.
Що таке фемінізм?
Розкажіть про зародження міжнародних жіночих рухів у першій половині ХХ ст..
Основні напрями розвитку мистецтва
Критичний реалізм – напрям у літературі, що був орієнтований на не розв’язані проблеми в суспільстві, долю людини, внутрішній світ особистості, вирваної зі звичного середовища існування.
Література втраченого покоління- так було названо твори авторів, що пережили жахіття Першої світової війни (Е. Хемінгуей, Р. Олдінгтон, Е. М. Ремарк та ін..).
Модернізм – загальна назва напрямів мистецтва та літератури, яка заперечує традиційні форми та естетику минулого.
Авангардизм – термін, яким позначають так звані «ліві» (нереалістичні) течії у мистецтві, що виникають у кризові періоди
Футуризм – футуристи вважали себе творцями нового мистецтва – мистецтва технічного століття
експресіонізм, імпресіонізм, авангардизм, сюрреалізм, футуризм, символізм, кубізм
Ідеї європейських художніх шкіл і течій починають активно запозичувати митці Азії, Африки, Латинської Америки. На основі синтезу місцевих традицій і європейської техніки з’являються справжні шедеври. Проявом масової культури в мистецтві стало виникнення кітчу – картинок, статуеток дівчат, тварин, які прикрашають оселі пересічних мешканців.
2. Театр
Театральне мистецтво в СРСР. Торжество реалізму виявилося передусім у визнанні системи К. Станіславського, який заснував Московський Художній Академічний театр (МХАТ, 1898 р.). його творчість базувалася на глибокій психологізації образу, досягненні максимального «вживання» у роль. Розвиток умовного, чи експресіоністського, напряму був багато в чому зобов’язаний впливу режисерської школи В. Меєргольда. Свою систему підготовки актора він назвав «біомеханікою». Вона поєднувала в собі елементи спорту, циркового мистецтва та наукових досліджень у галузі руху і часу
3. Музика
Всесвітню славу здобули італійські оперні співаки Е. Карузо, Т. Руффо, Б. Джильї. Центрами світового оперного мистецтва були театри «Ла Скала» (Мілан), «Сан-Карло» (Неаполь), Римська опера.
У США на основі національного фольклору розвивалися блюз (музика афро американців, стиль, що виник із сільської церковної негритянської музики ХIХ ст.), джаз (вид музики, для якого характерна імпровізація і свобода ритму) та інші стилі й напрями. Під впливом джазової музики американський композитор Дж. Гершвін створив свою знамениту оперу «Поргі і Бесс».
З появою радіо починається епоха масової естрадної музичної культури. Пісні буквально відразу, завдяки їх виконанню по радіо і тиражуванню на грамплатівках, ставали надбанням мільйонів слухачів, а їхні виконавці ставали «зірками». Найпопулярнішими серед них були М. Дитріх (Німеччина), М. Шевальє (Франція), В. Козін, І.Юр’єва (СРСР).
Радянська пісня І. Дунаєвського, М. Блантера, Д. Шостаковича та інших композиторів, з одного боку, відображала радість праці та сподівання на краще майбутнє, а з іншого — прославляла «звершення соціалістичного суспільства»
4. Кіно
Від 1908 р. світовим лідером кіновиробництва поступово стає Голлівуд. Найбільш видатна постать американського кіно в ті роки – режисер Д. У. Гріффіт, який у своїх історичних фільмах заклав засади кіно як самостійного виду мистецтва. Найпопулярніші зірки 1920-х рр.. – М. Пікфорд, Чарлі Чаплін, Д. Фербенкс, Р. Валентіно, Г. Габо, Л. Гірш, Б. Кітон, К. Гейбл. У той час У. Дісней розробив основи мультиплікаційного фільму.
Величезний внесок у розвиток радянського і світового кіномистецтва зробили С. Ейзенштейн, В. Пудовкін, Д. Вєтров, О. Довженко, Г. Александров. Всенародну славу здобули в ці роки блискучі актори Л. Орлова і Л. Утьосов.
5. Масова культура
Масова культура – це культура, що виникла у міжвоєнний період завдяки впровадженню загальної шкільної освіти, розвитку засобів масової інформації, підвищенню доходів, концентруванню людей у містах і технологізації тиражування мистецьких творів, ця культура, орієнтована на масового споживача, спочатку була представлена коміксами, дешевими розважальними виданнями, а потім – кіно і музикою, сприяла формування індустрії дозвілля.
На відміну від масової, елітарна культура була адресована високоосвіченій меншості
6. Спорт. Олімпійський рух
Завдяки барону П’єру де Кубертену було відновлено Олімпійські ігри (1896 р. в Афінах). Змагання проводились з дев’яти видів спорту: боротьби, велоспорту, легкої атлетики, плавання, спортивної гімнастики, стрільби, тенісу, важкої атлетики, фехтування.
Українці виступали у складі команд Польщі, Румунії, Чехословаччини, Латвії, США, Канади. Серед українських призерів були кіннотник Адам Круликевич (1924, бронза) шабліст Тадей Фрідріх (1928, 1932 рр.) 1904 р. створено Міжнародну федерацію футбольних асоціацій ФІФА
Дайте відповіді на запитання
1. Які задачі було поставлено у 1930-ті рр.. перед кінематографами в СРСР та Німеччини?
2. Коротко схарактеризуйте особливості нових напрямів у розвитку мистецтва.
3. Розкажіть про основні досягнення музичного мистецтва.
4. Назвіть передмістя Лос – Анджелеса, де в 1908 р. почали вперше в масовому порядку виробляти кінофільми.
5. Назвіть кілька відомих Вам акторів і режисерів світового кінематографа у 1920-ті рр
6. Дайте загальну характеристику «масової культури».
7. У якій країні виникла Національна хокейна ліга (НХЛ)?
8. Як змінилася роль спорту в громадському житті? З чим була пов’язана його комерціалізація?
Домашнє завдання
Опрацювати підручник «Всесвітня історія» І. Я. Щупак, §34
Комментарии
Отправить комментарий