Тема «Права споживачів. Державний
захист прав споживачів»
Запишіть тему уроку і те, що підкреслено в цій темі
Основні терміни
Споживач – це людина(фізична особа), яка купує, замовляє,
використовує або має намір придбати чи замовити(роботу, послугу) для власних
побутових потреб.
Продавець
– підприємство, установа, організація чи громадянин-підприємець, які
реалізовують товари за договором купівлі-продажу.
Виробник – підприємство, установа, організація або
громадянин-підприємець, які виробляють товари для реалізації.
Виконавець – підприємство, установа, організація або
громадянин-підприємець, які виконують роботи або надають послуги.
Договір – усна чи письмова угода між споживачем і
продавцем(виконавцем) про якість, терміни, ціну та інші умови, за якими
здійснюються купівля-продаж, роботи та послуги. Письмова угода може оформлятися
квитанцією, товарним чи касовим чеком, квитком, путівкою, талоном або іншими
документами.
Недолік –
окрема невідповідність товару(роботи, послуги) вимогам нормативних документів,
умовам договорів або вимогам, що пред’являються до нього, а також інформації
про товар(роботу, послугу), яка надана виробником(виконавцем, продавцем).
Безпека товару ( роботи, послуги ) – відсутність будь-якого ризику для життя,
здоров’я, майна споживача і навколишнього природного середовища при звичайних
умовах використання, зберігання, транспортування, виконання і утилізації товару
( роботи, послуги ).
Термін придатності – термін, установлений виробником товару, протягом
якого органолептичні, фізико-хімічні, медико-біологічні та інші показники
товару в разі дотримання відповідних умов зберігання повинні відповідати
вимогам нормативних документів.
Чи
знаєте ви, що споживач повинен бути передбачливим, розумним? Коли ви що-небудь
купуєте або замовляєте, необхідно проявити пильність, щоб не придбати
бракований товар чи неякісну роботу або послугу. Це не означає, що продавці чи
виконавці мають за мету обманути людей і реалізувати їм товари, роботи, послуги
неналежної якості, однак їм теж властиво помилятися. Продавці (виконавці)
повинні бути добросовісними, але й споживачам необхідно бути пильними та
обережними.
Давайте
поміркуємо...
Чи
завжди ви:
• вимагаєте у продавця відрегулювати ваги,
якщо вона дає відхилення (неправильно показує)?
• Перевіряєте правильність названої
продавцем(виконавцем) суми, нарахованої за придбаний вами товар(роботи,
послуги)?
• Вимагаєте показати документ (сертифікат
відповідності), які підтверджують якість товарів (робіт, послуг)?
• Берете у продавця (виконавця) квитанцію,
товарний чи касовий чек?
• З’ясовуєте споживчі властивості товару
(роботи, послуги), дату виготовлення, правила користування ним?
• Вимагаєте представити вам повний і
достовірний переклад, якщо купуєте імпортний товар?
Виробника
товару вказують на упаковці чи супровідних документах, які разом з товаром
передають споживачеві. Це може бути торговельна марка, найменування чи ім'я. На
всіх товарах сьогодні ставлять штрих-коди, за допомогою яких легко встановити
країну-виробника й самого виробника.
Перші
дві (три) цифри штрих-коду означають країну походження товару. Наступні п'ять
цифр розповідають про підприємство-виробника товару, а ще п'ять містять
інформацію про найменування товару та його споживчі властивості.
Основні
права та обов’язки споживачів закріплені у Законі України «Про захист прав
споживачів»
Робота з правовим документом
Опрацювання
ст. 4 Закону України «Про захист прав споживачів».
1. Право
на захист своїх прав державою. Держава захищає права споживачів, надає
можливість вільного вибору продукції, гарантує придбання продукції в обсязі, що
забезпечує рівень споживання, достатній для підтримання здоров'я та
життєдіяльності. Для цього створено спеціальний центральний орган виконавчої
влади у сфері захисту прав споживачів та його територіальні органи.
2. Право
споживачів на належну якість продукції. Продавець, виробник, виконавець
зобов'язаний передати споживачеві продукцію залежної якості,а також надати
інформацію про цю продукцію. Продавець (виробник, виконавець) на вимогу
споживача зобов'язаний надати йому документи, що підтверджують належну якість
продукції.
3. Право
споживача на безпеку продукції (робіт, послуг). Товари, які придбав
споживач, повинні бути безпечними для його життя та здоров'я, не завдавати
шкоди його майну, навколишньому середовищу. Закон забороняє змінювати строк
служби (придатності), який зазначено на етикетці, упаковці або в супровідних
документах на товар, а також продавати товар, термін придатності яких
закінчився.
4. Право
на необхідну інформацію про продукцію. Інформація про продукцію повинна
надаватися споживачеві до придбання чи замовлення роботи (послуги). Закон не
вважає таку інформацію рекламою. Інформація про продукцію повинна, наприклад,
містити: назву товару, опис основних властивостей продукції (склад продуктів
харчування), дату виготовлення; відомості про умови зберігання; гарантійні
зобов'язання виробника; правила та умови ефективного використання продукції;
строк придатності (служби) товару, найменування та місцезнаходження виробника.
5. Право
на відшкодування шкоди (збитків), завданих дефектною чи фальсифікованою
продукцією неналежної якості, а також майнової та моральної (немайнової) шкоди,
заподіяної небезпечною для життя і здоров'я людей продукцією у випадках,
передбачених законодавством.
6. Звернення
до суду та інших уповноважених органів державної влади за захистом порушених
прав.
7.
Об'єднання в громадські організації споживачів (об'єднання споживачів).
Зіпсований відпочинок
Світлана,
збираючись на відпочинок, вирішила придбати намет і попрямувала до магазину
«Спорттовари» з двома подругами. Усі троє розмовляли голосно й емоційно,
обговорюючи запланований туристичний похід. Купуючи намет, Світлана навіть не
оглянула товар і не уточнила встановлений на нього гарантійний строк. Не
звернула вона уваги й на чек, що його простягнув продавець. Через декілька днів
дівчата вирушили на відпочинок. Встановлюючи намет, вони виявили його
неякісність: розірваний, кепсько пофарбований. До того моменту дівчата намет не
використовували і зберігали в нормальних умовах. Настрій і відпочинок подруг
було зіпсовано.
Повернувшись
з походу, наступного дня Світлана звернулася до продавця магазину, де купувала
намет, пояснила, показала товар і попросила замінити його на такий самий
належної якості. Продавець відмовив їй, оскільки намет уже використовували.
Запитання
1.
Які помилки були допущено споживачем і продавцем під час купівлі-продажу
товару?
2.
Чи підлягає вимога Світлани задоволенню?
3.
Чи правомірною була відмова продавця?
4.
Що слід було робити Світлані в цій ситуації?
ДОДАТОК
1
Закон України «Про захист прав споживачів»
«Ст.
8. Права споживача у разі придбання товару неналежної якості.
1.
У разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку недоліків споживач
у порядку та у строки, що встановлені законодавством, має право вимагати:
1)
пропорційного зменшення ціни;
2)
безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк;
3)
відшкодування витрат на усунення недоліків товару.
2.
У разі виявлення протягом установленого гарантійного строку істотних недоліків,
які виникли з вини виробника товару (продавця, виконавця), або фальсифікації
товару, підтверджених за необхідності висновком експертизи, споживач в порядку
та у строки, що встановлені законодавством і на підставі обов'язкових для
сторін правил чи договору, має право за своїм вибором вимагати від продавця або
виробника:
1)
розірвання договору та повернення сплаченої за товар грошової суми;
2)
заміни товару на такий самий товар або на аналогічний, з числа наявних у
продавця.
6.
За наявності товару вимога споживача про його заміну підлягає негайному задоволенню,
а в разі виникнення потреби в перевірці якості – протягом 14 днів або за
домовленістю сторін.
7.
Під час заміни товару з недоліками на товар аналогічної марки (моделі,
артикулу, модифікації) належної якості, ціна на який змінилася, перерахунок
вартості не роблять.
8.
У разі придбання споживачем продовольчих товарів неналежної якості продавець
зобов'язаний замінити їх на товари належної якості або повернути споживачеві
сплачені ним гроші, якщо недоліки виявлено у межах строку придатності.
9.
У разі пред'явлення споживачем вимоги про безоплатне усунення недоліків товару
вони повинні бути усунуті протягом 14 днів з дати його пред'явлення або за
згодою сторін в інший строк.
На
письмову вимогу споживача на час ремонту йому надається (з доставкою) товар аналогічної
марки (моделі, артикулу, модифікації) незалежно від моделі. Для цього
продавець, виробник зобов'язані створювати обмінний фонд товарів. За кожен день
затримки виконання вимоги про надання товару аналогічної марки та за кожен день
затримки усунення недоліків понад установлений строк споживачеві виплачується
неустойка відповідно в розмірі одного відсотка від вартості товару».
ДОДАТОК
2
Директору
Товариства з обмеженою відповідальністю
«Побутова
техніка*
49000,
м. Київ, вул. Прорізна, 23.
Іванова
Івана Івановича,
який
мешкає за адресою: 49121,
м.
Київ, пр. Героїв Сталінграду, 12/7
ПРЕТЕНЗІЯ
20
листопада 2010 року у Вашому магазині я придбав телевізор Рапакопіс 5С-ТС205,
заводський № 2051437, вартістю 2 500 гривень, що підтверджено копією чека. На
телевізор встановлений 2-річнигй гарантійний термін, що підтверджено копією
гарантійного талону.
Через
місяць після придбання у телевізора зник звук, тобто телевізор має істотний
недолік.
Згідно
зі ст. 8 Закону України «Про захист прав споживачів»
ПРОШУ:
1.
Провести безплатний ремонт телевізора у строк, визначений законодавством
України.
2.
Здійснити доправляння телевізора неналежної якості до магазину та доправляння
мені відремонтованого телевізора за ваш рахунок,
3.
На час ремонту надати мені (із доправлянням) телевізор аналогічної марки.
4.
Розглянути мою претензію у строк, встановлений законодавством, та
проінформувати мене про результати її розгляду.
Якщо
мої законні вимоги не будуть задоволені, я буду вимушений звернутися до
Головного Київського міського управління з питань захисту прав споживачів, до
програми «Споживач» на телеканалі «Київ», а також до суду з позовною заявою про
захист моїх споживацьких прав та про відшкодування моральної шкоди, завданої мені
вашими протизаконними діями.
Додатки:
1.
Копія товарного чека.
2.
Копія гарантійного талону.
25 лютого 2012
р.
Іванов І.
І.
Дайте відповіді на питання
1. Хто такий споживач?
2. Хто являється продавцем, виробником або виконавцем?
3. Який закон регулює права і обов’язки споживачів?
4. Які ви знаєте права як споживача?
5. Що робити, якщо ваші права були порушені?
Домашнє
завдання
Опрацюйте блог - публікацію
Комментарии
Отправить комментарий