Тема уроку « США у міжвоєнний
період»
Записати в конспект тему, план уроку і
підкреслене в даній темі
Основні
поняття і терміни: «процвітання»,
«жорсткий індивідуалізм», «ізоляціонізм».
1.
Зміна статусу США у світі після Першої світової війни.
1. Сполучені Штати не зазнали воєнної розрухи.
2. Кількість людських
жертв у США було значно менше порівняно з іншими країнами (53 тис. осіб убитими
та 230 тис. пораненими).
3. США отримали великі
прибутки від воєнних поставок
4. Зросли
капіталовкладення в американську економіку.
5. За випуском
промислової продукції США випереджали Англію, Францію, Німеччину, Італію,
Японію разом узяті.
6. Значно зріс американський промисловий
потенціал:
•
1/2 світового видобутку кам’яного вугілля (до 1925 р.); • 3/5 видобутку чавуну
та сталі;
• 2/3 видобутку нафти; • 85 % випуску автомобілів.
8. Запроваджувалася
раціоналізація виробництва.
9. Посилився
інтелектуальний потенціал країни за рахунок еміграції (1900–1920 рр. прибуло 14
млн осіб)
10. Із боржника
європейських країн США перетворилися на кредитора.
11. Головною формою
експорту капіталу стали воєнні позики.
12. Зросли і приватні
американські інвестиції за кордоном, які становили на той час 7 млрд доларів.
2. Політичний курс республіканських адміністрацій у
1921 – 1929 рр.
Президенти
США в 1921 — 1929 рр.
Президент роки президентства
Партія
Воррен Гардінг 1921–1923 республіканська
Калвін Кулідж 1923–1929 республіканська
Герберт Кларк Гувер 1929–1933 республіканська
Уряд Гардінга рішуче висловився проти політики
державного регулювання.
Надання
виборчих прав жінкам згідно з ХIХ поправкою до Конституції США, яка набрала чинності в 1920
р
Упровадження «сухого закону». ХVIII
поправка до Конституції США (1920) «Сухий закон» обернувся в 1920-і роки зростанням
організованої злочинності. У 1933 р. цю поправку скасували.
«Справа Америки — бізнес» — так визначив президент К. Кулідж основний
курс своєї політики. Новий глава Білого дому відхиляв концепцію державного
регулювання соціально-економічних відносин.
Заходи, здійснені Гардінгом та Куліджем, аналізуються за допомогою схеми.
3. Період «Проспериті»
(«Процвітання»)
У результаті економічного
піднесення різко зросла питома вага США у світовій економіці. На кінець 1920-х
років вони давали 48 % промислового виробництва усього західного світу,
виробляючи продукції на 10 % більше, ніж Велика Британія, Франція, Німеччина,
Італія та Японія разом узяті.
Символом американського
«процвітання» став автомобіль. Процвітання здавалося нескінченним, а
економічні та інші труднощі сприймалися лише як тимчасові й легко переборні.
4. «Велика депресія» 1929 – 1933 рр.
Можна сказати, що головними передумовами глобальної
кризи були проблеми у фінансовій сфері та повністю нерегульованих ринкових
відносинах.
Усе більше людей купували нові товари, житло,
автомобілі та одяг. І дедалі частіше — у борг. Багато американців
віддавали на біржу останні заощадження, брали позики в банках й застрягали у
боргових ямах. При цьому ціна акцій
24 жовтня 1929 р. курс акцій почав
стрімко падати.
Через п’ять днів потому криза стала загальнонаціональною, а пізніше охопила
весь світ. В одну мить у США
розорювалися ще вчора міцні фірми, майже 5 тис. банків луснули й мільйони
вкладників втратили все, нажита впродовж життя. Не один вчорашній мільйонер
наклав у розпачі на себе руки.
Головні причини «Великої
депресії»
1.
Стихійне зростання
обсягів виробництва значно перевищило зростання прибутків більшості
американців. Товари не розкуповувалися й осідали на складах виробників
2.
Непомірно великі пільги
монополіям призвели до того, що вони диктували ціни на сировину і на готову
продукцію. При цьому враховувалися лише інтереси монополій.
3.
Союзники і переможена
Німеччина заборгували США значні суми й не могли їх віддати
4.
Надання дешевих кредитів,
які були доступні «середньому» американцю
5. «Новий курс» Ф. Рузвельта
1.
У березні 1933 р. через
загальне закриття банків прийнято надзвичайний банківський закон: закон про
заборону експорту золота і закон про девальвацію долара
2. 16 червня 1933 закон
про відновлення промисловості (НІРА). Відповідно до закону підприємцям у кожній
галузі промисловості пропонували добровільно об’єднатися й виробити «кодекси
чесної конкуренції», які, по-перше, установлювали б розмір виробництва;
по-друге, визначили б рівень заробітної платні й тривалість робочого дня;
по-третє, розподіляли б ринки збуту між окремими конкурентами.
3. «Білль про допомогу фермерам» (ААА), а в 1936 р. – закон
про збереження родючості грунтів. Фермерам надавали субсидії з державної
скарбниці й відстрочки для виплати боргів банкам.
4. Створено «Національна організація допомоги
безробітним». Громадянський корпус (ССС). У липні 1935 р. був
прийнятий документ про трудові відносини — закон Вагнера. Уперше в
історії США робітники отримали право на організацію профспілок і укладення
колективних договорів.
5. Соціальне забезпечення. Закон про соціальне
забезпечення (також уперше в історії США) впроваджував державну систему
надання допомоги вдовам, сиротам та інвалідам, страхування безробітних і
пенсійного забезпечення.
6. Надання додаткових повноважень владі штату
Теннессі (ТВА)
Дайте
відповіді на питання
1. Назвіть фактори економічного буму в США.
2. Чому період 1920-х років називають процвітанням?
3. Охарактеризуйте становище США після завершення
Першої світової війни.
4. Чому період «стабілізації» в США розпочався
раніше, ніж у країнах Європи?
5. Визначте наслідки Великої депресії для розвитку
США.
6. Назвіть президентів США 1921 – 1933 рр.
7. Представниками якої партії вони були?
Охарактеризуйте їх політику.
Домашнє завдання
Опрацювати
матеріал підручника
«Всесвітня історія» І. Я. Щупак, §9
Комментарии
Отправить комментарий