ТЕМА: УКРАЇНСЬКА ДЕРЖАВА ГЕТЬМАНА П. СКОРОПАДСЬКОГО
Записати в конспект тему, план уроку і підкреслене в даній темі
Основні дати:
28 – 29 квітня 1918 р. – гетьманський переворот, проголошення П. Скоропадського гетьманом
10 травня 1918 р. – Декларація гетьманського уряду про головня завдання діяльності
14 листопада 1918 р. – анулювання Росією Брест – Литовського договору;
Грамота П. Скоропадського про федерацію з Росією
Гетьманський переворот. П. Скоропадський
За січень – квітень 1918 р. УЦР було вжито таких заходів:
запроваджено Григоріанський календар; національну валюту – гривню (Г. Нарбут і Ф. Кричевський); затверджено Державний Герб – тризуб Володимира Великого; надано чинності закону про громадянство; скасовано приватну власність на землю (19. 01), прийнято закон про землю (31. 01), який передбачав соціалізацію землі та встановлено максимуму землеволодіння у 30 десятин.
Робота з документом
Телеграма німецького полковника фон Штольценберг командування Східного (початок березня 1918 р.)
«Сумнівно, чи цей уряд, складений винятково з лівих опортуністів, зможе встановити тверду владу … Якщо не можна буде розв’язати проблему іншим способом, ми повинні будемо взяти силою те, що абсолютно необхідно для нашого життя і ведення військових дій …»
1. Чому німці вважали українську владу «лівими опортуністами»?
2. Як ви розумієте висловлювання фон Штольценберга «будемо взяти силою те, що абсолютно необхідно для нашого життя»?
Німецько - австрійське командування прагнуло замінити Центральну Раду більш ефективним урядом. Найбільш невдоволеними політикою ЦР було заможне українське селянство і поміщики (Українска демократично – хліборобська партія). Ідею сильної диктаторської влади підтримувало Вільне козацтво.
Присутність в Україні окупаційної армії перервала революційний процес і призвела до встановлення режиму гетьмана П. Скоропадського (1873 – 1945) брав участь у російсько – японській війні 1904 – 1905 рр., де отримав чин полковника і був відзначений золотою Георгієвською зброєю. Після війни у званні генерал – майора був зарахований до імператорського полку. Під час Першої світової війни дослужився до генерал – лейтенанта, командував 34 – м корпусом на Волині. Був нагороджений хрестом ІV ступеня. 1917 став командувачем Першого Українського корпусу. У жовтні 1917 на з’їзді Вільного козацтва його обрали отаманом (Гулий – Гуленко зам?)
29 квітня 1918 р 6432 делегати Всеукраїнського хліборобського конгресу проголосили П. Скоропадського гетьманом. У день перевороту П. Скоропадський видав маніфест «Грамоту до всього українського народу», у якій повідомлялося про розпуск ЦР і земельних комітетів, проголошувалося право приватної власності. Також було видано Закон «Про тимчасовий державний устрій України», за яким назву «УНР» замінено на «Українську Державу».
Ст. 108 – 109 робота з документами і запитання
Внутрішня і зовнішня політика Української Держави
П. Скоропадський сформував уряд, члени якого теж були вихідцями із давніх козацьких родів: Ф. Лизогуб, Д. Дорошенко, Олександр Рогоза, Антон Ржепецький. Здебільшого люди за 60 р. Практично 10 з 15 міністрів дотримувалися російської орієнтації
Напрям |
Основні положення реформи |
Наслідки |
Адміністра тивна |
Зміна парламентської форми правління на монархічну
Гетьман – Рада Міністрів – губернські і повітові старости – волосні старшини |
Орієнтація на кваліфікованих чиновників, українізація державного апарату Розбудова органів місцевої влади, відновлення земств |
Промис- лова |
Відновлення права приватної власності. Повернення націоналізованих підприємств колишнім власникам |
Робочий день збільшено з 8 до 12 годин. Заборонено страйки. Налагодження торговельних відносин з Н. та А. – У. |
Аграрна |
Відновлення приватної власності на землю та поміщицьких господарств. Селяни мали повернути поміщикам землі, ре намет, відшкодувати збитки. Створення хлібного бюро для впорядкування збору продовольства для Німеччини |
Поміщики отримали право використовувати примусову працю. Планувалось обмежити ділянку 25 гектарами на одну особу та наділити землею малоземельних хліборобів. |
Військова |
Формування Державної варти. Створено: декілька офіцерських дружин, Запорізька дивізія, дві Синьо – жупанні, Сірожупанна дивізії, Сердюцька дивізія, бригада січових стільців (65 тис. осіб всього). |
Відновлення козацтва в Чернігівській, Полтавській і Харківській губерніях (універсал 16 жовтня 1918 р.) У вересні 1918 р. Німеччина погодилась на формування частин української армії 300 тис. осіб |
Реформи в галузі культури |
Українізація загальноосвітніх шкіл . Народний університет у Києві перетворено на Державний український університет, відкрито український університет у Кам’янці – Подільському. 27 листопада 1918 р. – створено Українську Академію наук Засновано Національну бібліотеку, Національний архів України, Український історичний музей, Український національний театр (керівник П. Саксаганський), «Молодий театр» Леся Курбаса |
На осінь 1918 р. в Україні налічувалося близько 150 українських гімназій. Прийнято закон про обов’язкове вивчення української мови і літератури, історії та географії України в усіх середніх школах. У російськомовних університетах Києва, Харкова, Одеси відкривалися українські кафедри |
Зовнішньо- політична |
Міністерство закордонних справ визначило три основних напрями зовнішньої політики: 1) встановлення дружніх відносин з країнами Четверного союзу; 2) розв’язання спірних територіальних проблем із сусідніми державами; 3) встановлення дипломатичних відносин із нейтральними державами Україна мала 11 дипломатичних і близько 50 консульських представництв у 20 країнах, а на своїй території – 12 дипломатичних і 42 консульських представництв з 24 державами, включаючи більшовицьку Росію |
До Української Держави було приєднано території, де проживали українці (Гомельський, Путивльський, Рильський та інші повіти, Холмщина, Підляшшя, 12 повітів Берестейщини), розв’язано територіальний спір із Донським урядом – до України відійшов Маріуполь з околицями. Юридично оформлено входження до складу України Криму |
3. Анулювання Брестського миру і наступ військ РСФРР на Україну
13 листопада 1918 р. більшовицькі керівники офіційно заявили про розрив Брестського договору. За цих умов 14 листопада 1918 р. гетьман наважився на відчайдушний крок: оголосив Грамоту про федеративні зв’язки з небільшовицькою Росією. Так П. Скоропадський сподівався перехитрити як союзників, так і проросійські сили в Україні й таким чином зміцнити незалежність України ще до того, як Росія позбудеться більшовиків. Але допомоги від Антанти і проросійських сил так і не дочекався. 14 грудня він змушений був зректися влади.
4. Утворення Компартії України
19 – 20 квітня 1918 р. більшовики, відступаючи з України, провели у Таганрозі партійну нараду. В ній не брали участь їхні колеги з Харкова і Донецька, які домагалися власної Донецько – Криворізької республіки.
Представник катеринославських більшовиків Е. Квірінг запропонував утворити в Україні компартію, яка була б обласною організацією Російської комуністичної партії. Але на нараді перемогла точка зору М. Скрипника; заснувати самостійну Комуністичну партію (більшовиків) України., зв’язки котрої з РКП (б) планувалося здійснювати через Комуністичний Інтернаціонал, організація якого вже готувалася.
Це становище змінилося після І з’їзду КП(б) У, що відбувся 5 – 12 липня 1918 р.З’їзд не підтримав М. Скрипника. Створена автономну в місцевих питаннях КП (б) У зі своїми ЦК і своїми з’їздами. Ця партія оголошувалася складовою частиною РКП(б) з підпорядкуванням у програмних і загальнополітичних питаннях РКП(б)
Дайте відповіді на питання
1. Чому переважна більшість населення була невдоволена соціально – економічною політикою П. Скоропадського?
2. В якій галузі уряд П. Скоропадського мав найбільші успіхи? Конкретизуйте свою відповідь.
3. Чому керівництво ЦР не знайшло спільної мови з представниками окупаційної армії?
4. Чому ЦР втратила підтримку основних кіл суспільства?
5. Коли Хліборобський конгрес проголосив П. Скоропадського гетьманом України?
6. Чому П. Скоропадський порівняно легко прийшов до влади?
7. В чому полягає історичне значення діяльності ЦР?
8. На кого П. Скоропадський намагався спиратися у своїй діяльності?
9. Охарактеризуйте державний устрій. Що передбачалося встановити в Україні?
10. Які основні реформи планував провести гетьман Української Держави?
Домашнє завдання
Опрацювати відповідний параграф підручника §7.
Комментарии
Отправить комментарий