Тема уроку « Європа перед вибором між демократією та тоталітаризмом».


Записати в конспект тему, план уроку і підкреслене в даній темі


Запам’ятай!!!

Основні поняття і терміни: «більшовизм», «фашизм», «тоталітаризм» «нацизм».

Основні дати: 29 жовтня 1922р.; 30 січня 1933 р.; 1936 – 1939 рр..



Мотивація навчальної діяльності

У ч и т е л ь. Як свідчить історичний досвід, реальна політична влада в країні може відрізнятися від проголошеної в конституції форми правління. Наприклад, у США й колишньому СРСР форма правління була однаковою — республіканською, але реальна політична влада — різною. Щоб мати точне уявлення про політичне життя тієї або іншої країни, недостатньо знати тільки про проголошену в ній форму правління, необхідно ще з’ясувати, який політичний режим у ній панує. У результаті може трапитися так, що країна з монархічною формою правління виявляється більш демократичною, ніж інша республіка.

Тоталітарний режим характеризується абсолютним контролем держави над усіма областями людського життя, повним підпорядкуванням людини політичній владі та панівній ідеології.



  1. Європа міжвоєнного часу: нові виклики

Період 1918–1923 pp. характеризується значним революційним піднесенням,

Період 1924–1929 pp. пов’язаний із новим економічним піднесенням у розвитку найбільших країн.

У 1929–1933 pp. більшість розвинених країн опинилися в лещатах небувалої раніше світової економічної кризи


  1. Поняття «політичний режим» і його типи

    1. ДЕМОКРАТИЧНИЙ РЕЖИМ

Демократія в перекладі з грецької означає «влада народу».

політична влада належить більшості, джерелом влади є народ;

влада формується шляхом вільних виборів на умовах загального і рівного виборчого права;

повага більшістю прав меншості на опозицію і критику правлячого режиму; принцип поділу влади на законодавчу, виконавчу і судову;

наявність багатопартійної системи, за якої партії конкурують між собою;

гарантії громадянських, політичних і соціальних прав особистості.

    1. АВТОРИТАРНИЙ РЕЖИМ

    2. ТОТАЛІТАРНИЙ РЕЖИМ

Тоталітаризм (totalitas, лат. — повнота) — державний лад, що здійснює абсолютний контроль над усіма сферами суспільного життя.

Цей термін було запроваджено ідеологом італійського фашизму Дж. Джитіле на початку ХХ ст. У 1925 р. він вперше пролунав в італійському парламенті. Із цього моменту починається становлення тоталітарного ладу в Італії, потім у СРСР за часів сталінізму та гітлерівській Німеччині.


3. Основні риси тоталітаризму.

1. Висока концентрація влади, гіпертрофія апарату влади, її проникнення в усі сфери життя суспільства. У тоталітарній свідомості проблеми «влада й суспільство» не існує: вони мисляться як єдине нероздільне ціле.

2. Тоталітарним режимам притаманна однопартійність. Існує єдина правляча партія, на чолі якої стоїть харизматичний лідер..

3. Ідеологізація всього життя суспільства. В основі тоталітарної ідеології — розгляд історії як закономірного руху до певної мети (світове панування, побудова комунізму і т. ін.), яка виправдовує всі засоби. Дана ідеологія включає серію міфів (про керівну роль робітничого класу, про перевагу арійської раси і т. ін.), які відбивають силу магічних символів. Тоталітарне суспільство докладає значних зусиль для ідеологічної обробки населення.

4. Тоталітаризм характеризується монополією влади на інформацію, повним контролем над засобами масової інформації. Уся інформація має однобічну спрямованість — уславлення існуючого ладу, його досягнень.

5. Монополія держави на використання всіх засобів ведення збройної боротьби. Армія, поліція, усі інші силові структури перебувають у винятковому підпорядкуванні центру політичної влади.

6. Існування відпрацьованої системи загального контролю над поведінкою людей, системи насильства. З цією метою створюються трудові й концентраційні табори, гетто, де застосовуються важка праця, людей катують, придушують їх волю до опору, відбуваються масові вбивства ні в чому неповинних осіб. У тоталітарному суспільстві діє ретельно розроблений репресивний апарат. З його допомогою насаджуються страх за особисте життя і життя членів родини, підозрілість і доноси, заохочуються анонімки.

7. Загальним для тоталітарних режимів є те, що вони функціонують відповідно до принципу — «заборонено все, окрім того, що наказано владою». Керуючись цим принципом, суспільство здійснює виховання людини. Тоталітаризму потрібна скромна особистість: у бажаннях, в одязі, у поведінці. Культивується прагнення не виділятися, бути як усі. Пригнічується прояв індивідуальності, оригінальності в судженнях; поширюються виказування, догідництво, лицемірство.

8. Культ особи вождя;

9. Репресії та переслідування

10 Партійно – державна еліта

11. Цілковитий контроль над економікою

12. Політичний контроль і вторгнення у приватне життя людини


4. Різновиди тоталітаризму

1) Італійський фашизм

Визначте основні ознаки італійського фашизму.

1. Тенденція «вождізму», єдиної диктатури.

2. Фашистська партія стала складовою частиною державного апарату. Партійні з’їзди були скасовані, так само як і всякі форми партійного «самоврядування».

  1. Терор. Фашистський режим не може інакше триматися, крім як засобами масового придушення, кривавими розправами.

2) Німецький націонал-соціалізм (нацизм)

Метою націонал-соціалізму було встановлення всесвітнього панування «арійської раси» та «тисячолітнього Третього рейху», вищою нацією у світі проголошувалася німецька.


3) Радянський більшовизм

Основоположником комуністичної ідеології був німецький філософ К. Маркс. Тому цю ідеологію називають марксистською. В. Ленін визначив за кінцеву мету діяльності більшовицької партії здійснення світової соціалістичної революції і встановлення диктатури пролетаріату у всесвітньому масштабі . Його послідовники до назви комуністичної ідеології — «марксизм» додали термін «ленінізм» (марксизм-ленінізм). Наступником Леніна, який укріпив комуністичний тоталітарний режим став Й. Сталін.


Творення нової людини

1) Дати молоді знання і вміння виробити у себе комуністичні погляди;

2) формувати вміння правильно осмислювати основні явища сучасного життя, класової боротьби, міжнародного революційного руху;

3) з’ясувати, у чому полягає правильний шлях будівника соціалізму в СРСР, у чому значення диктатури пролетаріату;

4) виховувати інтернаціоналіста, дати пролетарське розуміння національного питання, озброїти учня на вирішальну боротьбу з націоналізмом;

5) виховувати войовничих атеїстів;

6) дати розуміння генеральної лінії партії і необхідності боротьби з ухилами;

7) виховувати уміння і класову свідомість до праці.

Суспільна атмосфера


5. Неолібералізм, соціал – реформізм, інтегральний націоналізм.

неолібералізм (від грецьк. neo — новий та лат. liberalie — вільний) — одна з форм існування сучасного лібералізму. Подібно до лібералізму класичного, неолібералізм ставить на меті пошук шляхів і умов, які могли б забезпечити стійкий і динамічний розвиток суспільства, інновативність і креативність соціальних форм.

Інтегральний націоналізм — різновид націоналізму авторитарного типу, що розглядає націю як особливий, цілісний організм. Тому інтегральний націоналізм вимагає беззастережного підпорядкування особистості інтересам своєї нації, які ставить вище від інтересів будь-якої соціальної групи, інших націй і людства загалом.


Дайте відповідь на запитання

1. Дайте визначення поняття «тоталітаризм».

2. Назвіть загальні ознаки тоталітаризму.

3. У чому подібність та відмінності фашизму, націонал-соціалізму, комунізму?

4. Чому всі тоталітарні режими приречені на крах?

5. Назвіть три основних типи політичних режимів.

6. Які риси є характерними для авторитарного режиму?

7. Назвіть характерні ознаки демократичного режиму.

  1. Якими були основні програмні цілі комуністичних партій?

Домашнє завдання

підручник «Всесвітня історія» І. Я. Щупак, §15 пункт 1 – 5

                                 підручник






Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

4 кухар;пекар 04. 06. історія України тести

21 кух 30. 03.

21 кух Історія Україна Контрольна робота 27. 03.