ТЕМА УРОКУ “ ОКУПАЦІЙНИЙ РЕЖИМ. РУХУ ОПОРУ. ГОЛОКОСТ.”
Записати в
конспект тему, план уроку і підкреслене в даній темі
Дайте відповіді на питання
1. Яку назву мала гітлерівська директива про ведення воєнних дій проти СРСР?
2. Назвіть групи армій німецьких військ, що наступали на СРСР. Які завдання поставило перед ними гітлерівське командування?
3. Яка воєнна катастрофа переконала уряд США у необхідності оголосити війну Японії?
4. Назвіть найважливіші центри оборонних боїв Червоної армії на території України у 1942 р
5. Яка країна — союзниця нацистської Німеччини — вела у 1940–1941 рр. активні бойові дії на півночі Африки?
6. Визначте основні події воєнних дій на німецько-радянському фронті у липні — грудні 1941 р.
7. Проаналізуйте бойові дії на Тихому океані і в Африці та їхній вплив на хід Другої світової війни.
8. Поясніть терміни і поняття: Вітчизняна війна, антигітлерівська коаліція, ленд-ліз, Другий фронт.
9. Покажіть на карті основні театри воєнних дій у Тихому океані.
1. Нацистський «новий порядок» у Європі.
1.1 «Новий порядок»
Новий
порядок – терористичний режим
фашистів в окупованих країнах. Ліквідація
всіляких прав людини та демократичних свобод, до грубого насилля і
безправ’я, геноциду щодо «неповноцінних народів» - євреїв, циган, слов’ян.
Голокост
– тотальне винищення нацистами
євреїв.
Економіку всіх поневолених
країн було поставлено на службу загарбникам.
1.2 План «Ост»
Документи нацистського рейху
свідчать, що СРСР підлягав розподілу і ліквідації. На його території
передбачалося утворити чотири рейхскомісаріати — німецькі колоніальні
провінції: «Остланд», «Україна», «Москва» та «Кавказ», управління якими повинно
було здійснюватися спеціальним «східним міністерством» на чолі з А.
Розенбергом.
1.3 Геноцид ромів і сінті
Айнзацгрупи —
спеціальні підрозділи СС, надані
німецьким арміям після їхнього
вторгнення до СРСР і призначені для знищення «ворожих елементів» рейху (євреїв, циган, комуністів тощо).
1.4 Злочини нацистів у Європі
Мільйони жителів Європи були примусово вигнані на
працю до Німеччини, нацисти використовували навіть працю дітей.
Села Орадур у Франції, Лідице в Чехословаччині, Катинь
в Білорусі, Кортеліси та Корюківка в Україні.
Методи насильства нацистів:
1. Масові страти заложників.
2. Насильницьке супроводження цивільними особами
німецьких військових ешелонів.
3. Масові заслання в концтабори. Освенцім ( понад 4
млн осіб), Майданек ( 1,5 млн ), Треблінка, Дахау, Бухенвальд, Заксенгаузен,
Ревенсбрюк, Маутхаузен. Загалом у концтаборах опинилося 18 млн чоловік, 12 млн
з яких були знищені
4. Репресії серед сімей так званих саботажників …
1.5 Колабораціонізм
Колабораціонізм – співпраця з окупантами
Типи колабораціонізму:
Воєнний; адміністративний; побутовий; культурний;
економічний.
2. Голокост
На початку свого правління
нацисти організували фізичне знищення психічно хворих, розумово відсталих і
спадково хворих людей. Згодом до кола тих, хто підлягав знищенню, включили
непрацездатних інвалідів та особів, які хворіли понад п’ять років. За німецькою
статистикою, ці вбивства мали дати рейху великий економічний ефект. Нацистська
теорія визначала й долю «неарійців»: слов’яни як «нижча раса» мали бути
поневолені, а євреї як «недолюди» — винищені в першу чергу.. Нацисти
звинувачували євреїв у підриві німецьких національних традицій, німецької
державності й основ економічного життя німецької нації. Вороже ставлення до
євреїв з боку НСДАП посилювалося щей тим, що єврейський капітал становив
конкуренцію німецькому національному капіталу. Крім цього, підприємці й
політики єврейського походження мали міжнародні зв’язки з економічними
партнерами країн, оголошених нацистами ворогами Німеччини.
Голокост, Катастрофа (англ. Holocaust — всеспалення; іврит Шоа катастрофа нещастя) — загибель значної частини єврейського населення Європи (близько 6 млн
осіб) унаслідок організованог знищення євреїв нацистами та їхніми посібниками у Німеччині та на окупованих нею територіях у 1933–1945 рр. (в
нацистській фразеології — «остаточне вирішення єврейського
питання»).
Символом єврейського Опору
стало повстання у Варшавському гетто 18 січня – 16 травня 1943 р.
Шведський дипломат Рауль Валленберг у 1944 р. врятував
життя 100 тис. угорських євреїв. Януш Корчак опікувався своїми
вихованцями з Дому сиріт у Варшавському гетто, добував для них їжу,
медикаменти. Під час депортації євреїв до табору смерті Корчак відмовився від
можливості врятувати своє життя, до останнього залишався з дітьми і загинув з
ними в газовій камері Треблінки. Митрополит Андрей Шептицький організував рятування більше 150 євреїв у
греко-католицьких монастирях в Західній Україні. Оскар Шиндлер (перегляньте фільм «Список Шиндлера»)
Громадяни Польщі, Голландії,
Франції, України та багатьох інших країн, ризикуючи своїм життям, врятували
життя багатьом євреям. У сучасному Ізраїлі їх називають Праведниками народів світу.
3. Рух опору
Рух опору – антифашистський рух в окупованих країнах.
|
Національна
течія руху Опору |
Комуністична течія |
|
Організація
«Вільна Франція» на чолі з генералом Ш. де Голлем. Листопад
1942 р. – угода Ш. де Голля з КПФ про спільні дії |
КПФ створення партизанських загонів (макі) |
|
Організація
четників генерала Д. Михайловича. Протиборство
між течіями руху Опору |
Народно – визвольна армія під командуванням Й. Броз Тіто |
|
Армія
Крайова генерала Бур - Комаровського |
Польська робітнича партія і створена нею Армія Людова |
|
Існування
серйозних розбіжностей |
|
Дайте відповіді на питання
1. У чому полягав план «Ост»?
2. Визначте особливості
«нового порядку» в окупованих країнах Європи.
3. Охарактеризуйте рух Опору в
окупованих країнах на прикладі однієї з країн.
4. Чим пояснюється участь у
русі Опору різноманітних прошарків населення незалежно від політичних і
релігійних переконань?
5. Чим рух Опору у Франції
відрізнявся від руху Опору в Польщі і Югославії?
ДОМАШНЄ
ЗАВДАННЯ
Підручник
«Всесвітня
Історія» 10 клас
І. Я. Щупак §27
Комментарии
Отправить комментарий